Skład chemiczny oraz zastosowanie soli drogowej.
Autor: Roman Michalski
Sól drogowa w swoim składzie chemicznym to nic innego jak czysty chlorek sodu. Jako minerał znany jest pod nazwą halit, nazwa ta pochodzi z języka greckiego od słów słony i kamień. Znana jest także pod innymi nazwami jak choćby sól kamienna, sól kuchenna. Choć ta ostatnia, zanim trafi do naszych kuchni, przechodzi proces oczyszczania i dodatkowo jodowania. Sól znana jest ludzkości od wielu wieków i była stosowana już w starożytności. Jej pierwotnym zastosowaniem było konserwowanie żywności oraz nadawanie jej smaku. Jej wydobycie może się odbywać na kilka sposobów. W Polsce mamy bogate złoża soli kamiennej na Kujawach, w Inowrocławiu, w Wielkopolsce, Dolnym Śląsku, a także w Małopolsce. Jedną z najstarszych kopalń, a zarazem jedną z najsłynniejszych pod względem historycznym, jest kopalnia w Wieliczce. Sól uzyskuje się także z osuszania słonej wody pochodzącej z oceanu czy też ze słonych jezior. Ten sposób jej otrzymywania stosowany jest na całym świecie.
Sól kamienna jest bardzo ważnym, a nawet jednym z najważniejszych wśród surowców przemysłu chemicznego oraz spożywczego, pod wspomnianą postacią soli kuchennej czy też ważonej. Sól drogowa jest bardzo ważnym artykułem przemysłowym, dzięki któremu w krajach, gdzie zimą występują opady śniegu czy też deszczu z jednoczesnymi przymrozkami, za jej pomocą rozmrażana jest i usuwana zamarznięta warstwa z dróg, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze. W obiegu handlowym występuje ona przeważnie jako nieoczyszczona sól kamienna. Istnieją odpowiednie normy, które regulują skład soli drogowych. Jedną z tych regulacji objęta jest zawartość chlorku sodu, czyli głównego składnika soli, która nie może być niższa niż 90 procent, substancje nierozpuszczalne w wodzie nie mogą przekraczać ośmiu procent zawartości produktu, a zawartość wody nie może być wyższa niż 3 procent. Producenci soli nie mogą także dodawać do swoich produktów więcej niż 20 miligramów na kilogram produktu substancji, które przeciwdziałają zbrylaniu się soli, przeważnie służy do tego żelazocyjanek potasu. Istotna jest także klasa ziarnowa soli, która waha się między jednym a sześcioma milimetrami średnicy.
Bardzo istotnym jest, aby stosować sól drogową ze zdrowym umiarem, ponieważ ma ona bardzo niekorzystny wpływ na środowisko naturalne. Dla przechodniów jest uciążliwa, ponieważ odbarwia i niszczy nasze obuwie, dla drogowców istotnym jest, że niszczy betonowe elementy infrastruktury drogowej, takie jak krawężniki, płytki chodnikowe. Kierowcom da popalić przyspieszając korozję elementów podwozia oraz karoserii samochodów. Gdy wzrośnie poziom soli w wodach gruntowych systemy korzeniowe roślin nie mogą pobierać wody, co skutkuje ich karłowaceniem, a następnie usychaniem. Ze względu na powyższe negatywne działanie coraz częściej stosuje się chlorek wapnia zamiast chlorku sodu.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
numer seryjny:52990588-9680-4616-9861-17ad5bef4303
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz